10 september 2010

LCHF - vecka 1

Nu har jag gett mig in i LCHF världen....har hamnat på en plattå i viktnedgången, har ändå gått ner mellan 9 o 10 kilo sedan i december 2009.
Så nu tänkte jag testa LCHF, godisråtta som jag är kan det förhoppningsvis i alla fall fungera som en slags avgiftning mot sockret min kropp hela tiden skriker efter. Uppmuntrad av hur bra Pernilla mår av det så tänkte jag....varför inte testa. Men det är ingen billig kost.....bara denna första vecka har pengarna rullat in i mataffären.
Så nu ska pasta, potatis (å nej), ris och bröd bort ur kosten. Kolla på förpackningar efter kolhydratinnehåll/100g osv. Jag som hur många år som helst ätit lätt av allting; mjölk, fil, smör, fraishe osv. Nu ska det vara den feta varianten: som i morse filmjölk med hallon och ett kokt ägg med majonäs, öh känns helt fel men vi får se hur kroppen reagerar. Jag har en känslig mage och tarmar så vi får se om det blir bättre eller om jag slipper plågsamma toalettbesök. Nog om detta.
Igår kväll testade jag ett fröbröd som Anna Hallén har i sin bok om LCH-husmanskost, det var riktigt gott faktiskt speciellt när det var varmt från ugnen och med en klick philadelphia ost på.
Annorlunda ingredienser till ett brödbak, inte alls vad jag är van med
allt skulle röras ihop med nog med fröer så att kleten blev tjock nog att plattas ut på plåten som en kaka
och det ser rätt smaskigt ut oxå.
Kvällsmat, stekt kyckling i smör  med kokta grönsaker kryddade med chilli och en bit fröbröd med ost. Mätt blev jag, det blev en del över som hamnade i matlådan till idag. Kan bli mätt utan potatis osv men jag saknar det på tallriken i alla fall. Godistarmen skriker som vanligt även om jag är mätt men så har det alltid vart.

Magen känns stinn av den här kosten men får hoppas att det bara är inbillning och att det ska fungera även på mig.

1 kommentar:

Anette sa...

Det kommer fungera KANON på dej vännen ska du se, även om jag redan tycker att du är vacker precis som du är ;)


Kram

Related Posts with Thumbnails